Saturday, September 25, 2010

puasa 6 vs puasa ganti..

hueee...
kemeriahan syawal sudahpun berlalu..tp masih ada jmputan dan mjlis open house, open collage, open table di mana2..hii..
n bile bercakap hal2 bkait dgn syawal..sume akan terbayangkan puasa 6 hari di bulan syawal...mmg sgt besar phlanya..

Dari Abu Ayyub radhiyallahu anhu:
"Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ‘Siapa yang berpuasa Ramadhan dan melanjutkannya dengan 6 hari pada Syawal, maka itulah puasa seumur hidup"
[Riwayat Muslim 1984, Ahmad 5/417, Abu Dawud 2433, At-Tirmidzi 1164]

dan 1 perkara yang sering dibangkitkan bile bercakap hal2 puasa 6 dan puasa ganti ini..yang mana harus didahulukan , n bolehkah disekalikan niat puasa ini..2 in 1..mcm nescafe plak..huhu..

Disebutkan dalam riwayat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bahwa beliau bersabda (yang artinya) “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari bulan Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun”
Hadits ini menunjukkan bahwa diwajibkannya menyempurnakan puasa Ramadhan yang merupakan puasa wajib kemudian ditambah dengan puasa enam hari di bulan Syawal yang merupakan puasa sunnah untuk mendapatkan pahala puasa setahun. Dalam hadits lain disebutkan (yang artinya) : “Puasa Ramadhan sama dengan sepuluh bulan dan puasa enam hari di bulan Syawal sama dengan dua bulan”
Yang bermaksud bahawa satu kebaikan mendapat sepuluh kebaikan, maka berdasarkan hadits ini barangsiapa yang tidak menyempurnakan puasa Ramadhan disebabkan sakit, atau kerana perjalanan atau kerana haidh, atau nifas maka hendaknya ia menyempurnakan puasa Ramadhan itu dengan mendahulukan qadhanya dari pada puasa sunnat, termasuk puasa enam hari Syawal atau puasa sunat lainnya. Jika telah menyempurnakan qadha puasa Ramadhan, baru disyariatkan untuk melaksanakan puasa enam hari Syawal agar bisa mendapatkan pahala atau kebaikan yang dimaksud. Dengan demikian puasa qadha yang ia lakukan itu tidak bersetatus sebagai puasa sunnat Syawal.

 

No comments: